Indonesië telt 51 vervoerders, waarvan de belangrijkste Garuda is. Deze
maatschappij is in 2005 vertrokken uit Nederland, maar wilde volgend jaar
weer terugkeren. Geen van de 51 luchtvaartmaatschappijen vliegt momenteel
naar Europa. Er zijn echter veel vakantiegangers die voor binnenlands
vervoer in Indonesië afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Garuda. De Europese
Unie waarschuwt toeristen geen gebruik van de luchtvaartmaatschappijen te
maken. Reizigers die al een ticket hebben geboekt, mogen volgens de EU hun
geld terugvragen.
De Indonesische vervoerders komen op 6 juli op de zogenoemde zwarte
lijst van de EU. Ook een luchtvaartmaatschappij en Angola en een uit de
Oekraïne worden vanaf die datum geweigerd in het Europees luchtruim. De
maatregelen van de EU volgt op een reeks van ongelukken, waarbij veel doden
zijn gevallen.
In maart van dit jaar brak er nog brand uit aan boord van een toestel van
Garuda. Daarbij lieten 21 mensen het leven. Een toestel van Adam Air, ook
afkomstig uit Indonesië, storrte rond de jaarwisseling in zee. Er vielen 102
doden.
Een Boeing 737 van de Angolese luchtvaartmaatschappij TAAG Angola Airlines
brak donderdag in tweeën toen het probeerde te landen op een vliegveld in
het noorden van het land. Vijf mensen kwamen om het leven. Ook TAAG komt op
de lijst van de Europese Unie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl